Monday, 10 October 2016

MURTAD

Pendahuluan
Akhir-akhir ini isu murtad menjadi satu isu hangat yang sering diperkatakan oleh masyarakat Islam di mana-mana sahaja, samada dalam perbualan seharian, majalah-majalah dan disebut juga dalam ceramah-ceramah yang sering didengari bahkan ada kes-kes tertentu yang diangkat ke mahkamah. Selain itu, munkin juga ramai umat Islam di Malaysia tidak mengetahui apa sebenar yang terjadi apabila seseorang itu keluar dari agama Islam dan menganut agama Kristian, agama Hindu dan sebagainya. Manakala terdapat juga yang mengamalkan ajaran-ajaran sesat seperti ajaran Ayah Pin, Hassan Anak Harimau dan lain-lain tidak dianggap murtad. Perkara ini tidak dianggap sensitif, yang dianggap sensitif hanya yang masuk Kristian, Hindu, Budha dan agama-agama lain.



Definasi Murtad
Murtad dari segi Bahasa bermaksud ‘Kembali’. Manakala dari segi istilah ia bermaksud meninggal atau keluar dari agama Islam dan memeluk mana-mana agama atau mana-mana aqidah lain atau mana-mana ajaran sesat dan menyeleweng samada dengan melalui perkataan, atau melalui perbuatan atau apa-apa iktiqad, kepercayaan dan keyakinan hati.
Murtad atau keluar dari agama Islam merupakan satu jenayah besar dalam Islam; Ia dianggap kufur yang paling jijik dan keji, malah lebih keji dari kufur biasa, kerana orang murtad dianggap menghina agama Islam, iaitu menghina Allah S.W.T dan Rsulullah S.A.W. Sebab itu, orang murtad mesti dijatuhkan hukuman bunuh setelah disuruh bertaubat beberapa kali sedangkan dia tetap tidak mahu bertaubat.


Murtad dari Perspektif Islam
Seorang atau sesuatu kumpulan boleh menjadi murtad dengan mempersekutukan Allah sama ada melalui iktiqad, ucapan atau pun perbuatan, mengingkari agama Islam atau satu rukun padanya atau mengingkari satu hukum Islam yang terdapat diketahui secara jelas dan sahih dan orang yang mengiktiqadkan bahawa tidak wajib berhukum dengan hukum  yang diturunkan oleh Allah. Dalam jenayah murtad, terdapat dua unsur penting iaitu tindakan keluar daripada agama Islam seperti perbuatan yang boleh membawa syirik ialah sujud kepada selain Allah dan mempunyai niat melakukannya dengan sengaja.

Terdapat beberapa pandangan mengenai hukuman murtad dalam Islam dan boleh dirumuskan kepada dua bahagian:
        i.            Hukuman Murtad adalah Hudud
Golongan ini dipelopori oleh ulama tradisional seperti Madhhab Shafii, Maliki dan Hanbali dimana mereka berpendapat bahawa murtad tergolong dalam dosa-dosa besar yang tidak diampunkan oleh Allah melainkan bertaubat.

      ii.            Tiada Ketetapan Bentuk Hukuman Murtad
Pendapat ini dipelopori oleh ulama kontemporari seperti Abd al-Mutaali al-Saidi, Ibrahim al-Nakhai, Muhammad Abduh, Mohamad Hashim Kamali dan lain-lain lagi. Pada dasarnya hukuman murtad bukanlah hudud tetapi hanya takzir. Golongan ini berpendapat umpamanya pandangan Abd al-Mutaali al-Saidi iaitu manusia diberikan kebebasan beragama mengikut pilihannya. Faktor yang menyebabkan Rasululullah S.A.W menyatakan hukuman bunuh pada kesalahan murtad bukanlah kerana kemurtadan mereka tetapi berfaktorkan pemberontakan menentang Islam. Terdapat juga kritikan ulama terhadap kesahihan dan darjat hadis, ‘sesiapa yang menukar agamanya hendaklah dibunuh’. Hadis ini adalah hadis ahad dan tidak kuat untuk dijadikan hujah kepada sesuatu hukum menurut ilmu usul fiqh.
Secara ringkasnya, kebanyakan ulama terdahulu berpegang teguh bahawa murtad dikenakan hukuman hudud manakala ada ulama kontemporari mengatakan tiada ketetapan mengenai hukuman murtad atau dalam erti kata lain ianya adalah takzir.

Perkara-perkara yang Boleh Menjadi Murtad
Menurut Islam, Murtad boleh terjadi dengan melalui salah satu dari tiga perkara berikut; melalui perkataan, ucapan dan kata-kata, melalui perbuatan atau tingkah laku dan melalui iktiqad, kepercayaan dan keyakinan dalam hati atau niat. Penjelasan sebab-sebab berikiut:

1      Melalui Perkataan / Ucapan dan Kata-kata (Murtad Quwali)
Murtad boleh berlaku dengan perkataan atau ucapan dan kata-kata. Apabila ucapan dan kata-kata tersebut menolak hukum-hukum Islam dan prinsip-prinsip ajaran Islam yang diketahui oleh semua orang atau kata-kata yang menghina apa-apa ajaran Islam, hukum hakam Islam, menghina Nabi Muhammad S.A.W dan nabi-nabi lain, menghina Allah S.W.T dan sebagainya, atau seseorang itu mengingkari wajib mengeluarkan zakat, wajib berpuasa, wajib sembahyang lima waktu, wajib haji dan lain-lain, atau dia berkata minum arak tidak haram, berzina harus, apatah lagi kalu suka sama suka, riba’ diharuskan (tidak haram), dikatakan al-Quran bukan kalam Allah atau kata-kata yang merendahkan dan menghina Sunnah Rasulullah, umpamanya apabila diterang kepadanya bahawa mengerat kuku adalah Sunnah Rasulullah S.A.W. Apabila dia mendengar kata-kata itu, dia menjawab, ‘aku tidak akan kerat kuku, walaupun ia Sunnah Rasulullah (dengan niat mahu menghina Sunnah tersebut)’. Atau dia melakukannya’. Atau dia berkata ‘Aku tidak tahu adakah nabi itu manusia atau jin’. Atau pun dia berkata, ‘Aku tidak tahu apa itu iman’. Semua kata-kata di atas adalah ucapan yang menghina / mengejek ajaran Islam, maka dengan kata-kata sedemikian seseorang itu boleh menjadi murtad.

Begitu juga seseorang yang zalim, apabila dia mendengar orang yang dizaliminya berkata, ‘Ini, (kezaliman yang dilakukan ke atasnya) adalah ketetapan Allah dan takdir Tuhan’, maka orang zalim tadi sebaik sahaja mendengar kata-kata di atas dia terus berkata dengan sombong, ‘Aku lakukan itu bukan dengan takdir Allah S.W.T tetapi dengan kuasa yang ada padaku’, maka kata-kata orang zalim sedemikian itu boleh jadi murtad.

Begitu juga kalua seseorang Islam menghalalkan hukum yang haram oleh Allah dan RasulNya atau sebaliknay mengharamkan sesuatu yang halal yang telah disepakati oleh para ulama’ tentang halal atau haramnya perkara itu seperti dia menghalalkan zina, an menghalalkan liwat, menghalalkan minum arak,atau mengharamkan perkahwina, mengharamkan jual beli dan seterusnya. Maka sikap sedemikian boleh menjadi murtad.

Dalam buku Mustika Hadis, ada menyebut beberapa contoh kata-kata yang boleh membatalkan iman seseorang atau yang boleh menjadi murtad iaitu:

  •  Hukum apa ini?
  •  Hukum ini sudah lapuk.
  •  Zaman sekarang tidak sepatutnya diharamkan riba’ kerana menghalang kemajuan.
  •  Dalam zaman serba maju ini kaum wanita tidak perlu dibungkus-bungkus (tutup aurat dengan memakai telekong).
  •  Berzina kalua suka sama suka apalah haramnya?
  •  Minum arak kalau dengan tujuan menyihatkan badan untuk beribadat apa salahnya.
  •  Berjudi kalua masing-masing sudah rela menerima untung rugi apa salahnya.
  • Kalau hendak sangat menurut hukum-hukum Islam, sampai kiamat kita tidak maju.
  •  Seseorang berkata, ‘Perbuatan yang demikian tidak beradab’, apabila diceritakan bahawa Nabi Muhammad S.A.W selepas makan baginda menjilat sisa makanan dijarinya (sebelum dibasuh tangan).
  • Seseorang berkata, ‘Aku tidak mahu memotong kuku sekalipun sunnah’, apabila diberitahu bahawa memotong kuku adalah Sunnah.
  •  Membaca ayat-ayat suci al-Quran, hadith nabi dan nama-nama Allah dengan cara mempersenda dan mempermain-mainkannya.

2       Melalui Perbuata atau Tingkah Laku (Murtad Fi’li)
Apabila seseorang Islam melakukan apa-apa perbuatan atau apa-apa tingkah laku yang boleh membatalkan imannya maka orang itu boleh menjadi murtad seperti sujud kepada berhala, matahari, bulan, manusia, kepada malaikat atau kepada mana-mana makhluk lain atau tidak melakukan ibadat terhadap selain Allah S.W.T. Seperti menyembah batu, pokok kayu dan lain-lain.

Begitu juga dengan mana-mana perbuatan yang menghina, merendah dan mempersendakan Islam seperti mencampakkan al-Quran ke tempat-tempat kotor secara sengaja atau kitab-kitab hadith dan tafsir ataumemijak-mijaknya dengan niat menghina. Dalam buku Mustika Hadith ada menyebut perbuatan yang boleh menjadi murtad seperti meletakkan ayat-ayat suci al-Quran, hadith-hadith nabi, nama-nama Allah, rasul-rasulNya, malaikat dan ilmu-ilmu agam di tempat najis atau kotor dengan tujuan menghina dan merendahkannya.

Brgitu juga seseorang yang meninggalkan sembahyang Fardhu atau puasa Ramadhan dalam keadaan mengingkari wajibnya atau mengatakan ia tidak wajib, maka dia boleh menjadi murtad keran dia mengingkari satu perkara yang memang diketahui oleh orang ramai bahawa perkara itu adalah wajib ke atas setiap orang Islam. Tetapi kalua dia meninggalkan kerana malas, sedangkan dia yakin sembahyang dan puasa itu wajib, maka dia tidak menjadi murtad.

       Melalui Akidah atau Kepercayaan atau Niat (Murtad I’tiqadi)
Murtad melalui akidah, kepercayaan atau niat akan berlaku apabila seseorang Islam mengingkari dalam hatinya mengenai kebenaran ajaran Islam seperti dia yakin ajaran Islam sama sahaja dengan ajaran agama lain, atau yakin bahawa agama lain lebih baik dari agama Islam, dia yakin hukum hudud (jenayah Islam) tidak layak dilaksanakan sekarang dalam masyarakat moden.

Begitu juga apabila seseorang Iskam yakin Allah tidak berkuasa, Allah tidak mencipta alam ini, Allah lemah, mempunyai sifat sama seperti makhluk dan sebagainya. Demikian juga jika seseorang itu percaya bahawa Nabi Muhammad S.A.W bukan nabi akhir zaman, syariat dan ajaran Islam yang dibawa bukan untuk seluruh manusia, atau dia percaya hukum Islam yang dibawa oleh baginda adalah hukum-hukum lapok, tidak sesuai dengan zaman. Dia menghina apa-apa ajaran yang dibawanya, Dia beriktiqad tidak ada dosa dan pahala, tidak ada syurga dan neraka, manusia tidak dibangkitkan semula sesudah mati, beriktiqad agama orang kafirlebih baik dari agama Islam, atau berbalik-balik hati antara mahu menjadi kafir pada masa akan dating dan lain-lain lagi keyakinan dan iktiqad yang salah.

Faktor Berlakunya Isu murtad
Kejahilan dalam ilmu tauhid serta tidak mengenal hakikat tuhan yang sebenar. Menjadi factor utama dalam isu murtad. Hal ini kerana, kebanyakkan orang yang tidak mengenal tuhan maka mudah untuk cenderung kepada mana-mana agama selain Islam. Di samping itu, bagi sesiapa yang mengenal akan hakikat tuhan pasti tidak akan murtad kerana dia tahu bahawa tuhan dalam agama lain bukan tuhan yang sebenar.
Selain itu, tidak mendapat didikan agama dan bimbingan daripada ibu bapa. Antara sebab tidak mendapat didikan agama daripada ibu bapa ialah kerana kejahilan ibu bapa itu sendiri dalam ilmu agama terutamanya ilmu tauhid yakni ilmu yang mengesahkan iman seseorang. Jika ibu bapa tidak mempunyai ilmu tauhid untuk mendorong anak-anak maka anak-anak tidak mendapat ilmu tersebut dan jahil disisi Allah.
Seterusnya, mengingkari dan mempersendakan hukum yang telah ditetapkan oleh Allah. Sebagai contoh Islam menyuruh orang mukmin bersederhana dalam melakukan sesuatu perkara. Akan tetapi, jika seseorang individu menyatakan bahawa kalau hendak sangat menurut hukum-hukum Islam, sampai kiamat kita tidak maju. Kata-kata sedemikian boleh membuat seseorang itu menjadi murtad.

Di samping itu, melakukan perbuatan yang merupakan perbuatan khusus bagi orang-orang kafir seperti sujud kepada berhala, melakukan sesuatu yang merupakan ibadah khusus orang-orang kafir atau melakukan perbuatan yang bertentangan dengan pegangan seorang muslim seperti melemparkan al-quran dengan sengaja ke tempat yang kotor, melemparkan kitab-kitab hadis dan tafsir. Walaubagaimanapun hukum ini tertakluk dengan syarat seseorang itu melakukannya dengan sukarela dan bukan dengan paksaan (Mustafa al-Khin. 1996: 467).

Mengucapkan perkataan yang bertentangan dengan pegangan hidup seorang muslim samada pengucapan itu dengan iktikad atau degil atau dengan tujuan gurau senda semata-mata seperti mencela agama, mencela Allah, mencela salah seorang Nabi dan sebagainya. Seseorang yang mengucapkan perkataan seperti; Islam tidak sesuai untuk dilaksanakan dalam tamadun manusia, Allah tidak wujud, pemakaian hijab adalah membawa kepada kemunduran, dan sebagainya adalah menyebabkan kekufuran samada ianya didorong oleh faktor iktikad, marah atau kerana degil. Pengucapan perkataan yang bertentangan dengan pegangan muslim adalah menyebabkan kekufuran sekalipun dengan tujuan gurau senda seperti seseorang itu berkata kepada orang yang menasihatinya: jikalau kamu masuk ke dalam syurga, tutuplah pintuya supaya aku tak boleh masuk bersama kamu (Mustafa al-Khin. 1996: 467).

Murtad kerana meninggalkan sesuatu perkara yang diperintahkan oleh Allah SWT. Perbuatan ini dianggap murtad apabila seseorang itu meninggalkan perintah Allah SWT dengan tujuan mengingkari dan menzahirkan penentangan terhadap perintah tersebut. Sebagai contoh: Imam al-Qurtubi dalam tafsirnya ketika menjelaskan ayat:
(وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ); menjelaskan bahawa barangsiapa yang tidak berhukum dengan apa yang diturunkan oleh Allah SWT kerana menolak al-Quran dan menentang sabda Nabi SAW maka dia adalah kafir. Ibn Masud menjelaskan bahawa ayat ini adalah umum bagi sesiapa sahaja yang tidak berhukum dengan apa yang diturunkan oleh Allah SWT samada dari golongan orang Islam, orang Yahudi dan orang-orang kafir. Sesiapa yang tidak berhukum dengannya tetapi tidak mengingkarinya maka dia telah melakukan perkara yang haram dan dia tetap tergolong dalam golongan orang-orang fasik dan urusannya terserah kepada Allah SWT (Abdul Karim Zaidan. 1994: 313-314).



Implikasi Murtad
1)      Individu
Implikasi murtad kepada individu adalah jika seseorang individu menjadi murtad, maka, ia merupakan ancaman utama kepada survival dan kewujudan agama Islam itu sendiri. Ini kerana orang yang murtad bukan sekadar dianggap keluar daripada Islam sahaja tetapi dia sebenarnya telah mencuba untuk menyerang agama Islam itu. maka individu itu akan dimurkai oleh Allah S.W.T. Dengan cara segala amalan yang telah dilakukan olehnya semasa beragama Islam tidak diterima oleh Allah, dan pada masa yang sama kehidupan sehariannya tidak akan tenteram. Seterusnya Allah akan memberi hukuman kepadanya semasa di dunia dan di akhirat di atas segala perbuatan yang telah dilakukannya.

2)      Masyarakat
Murtad menghapuskan identiti masyarakat muslim. Ini kerana seorang yang murtad sebenarnya telah masuk ke dalam identiti ummah yang lain, telah menukar ketaatannya dan telah mencabut identiti Islam darinya. Murtad akan menyebabkan agama Islam dianggap seperti barang mainan semata-mata, iaitu boleh masuk apabila dikehendaki dan boleh keluar pada bila-bila masa apabila tidak dikehendaki. Ini akan menyebabkan masyarakat tidak lagi mementingkan identiti agama seseorang atau identiti sesuatu ummah. Kesan yang lebih besar akan timbul apabila masyarakat menganggap semua agama adalah sama dari segi identitinya.  Di samping itu, ia akan menyebabkan kesan yang sangat negatif kepada golongan masyarakat Islam yang lain. Hal ini kerana, golongan masyarakat Islam yang kurang pengetahuan dalam ilmu tauhid akan mudah terpengaruh dengan budaya agama lain. Selain itu, ia juga dapat memutuskan hubungan persaudaraan sesama Islam di kalangan masyarakat dan akan menyebabkan masyarakat menjadi mundur, tidak harmoni dan dipandang serong oleh masyarakat agama lain.

3)      Agama
Perbuatan murtad dari agama Islam akan menyebabkan golongan muslim yang lemah imannya akan merasa syak dan ragu-ragu tentang kebenaran Islam. Senjata “al-tasykik” inilah yang sedang diguna pakai oleh golongan musuh Islam untuk merosakkan identiti masyarakat muslim dan umat Islam. Ini telah dijelaskan melalui kata-kata seorang pemimpin Yahudi: “berlakonlah seolah-olah kamu beriman di pagi hari dan kemudian keluarlah dari agama tersebut (Islam) pada waktu petangnya supaya golongan muslim berkata dalam hati mereka, keluarnya mereka dari Islam adalah bukti bahawa agama Islam itu tidak sesuai, ini kerana mereka adalah golongan yang telah diturunkan kitab dari langit terlebih dahulu dari kita dan sesungguhnya mereka lebih mengetahui.

4)      Negara
Murtad akan meninggalkan implikasi yang sangat negatif terhadap negara kita, antaranya adalah negara kita akan di pandang hina oleh negara luar. Hal ini kerana, negara luar mengetahui bahawa negara Malaysia mempunyai warga negara yang majoritinya adalah beragama Islam. Dalam konteks masyarakat Islam di Malaysia, salah satu ciri khusus orang melayu seperti yang ditakrifkan dalam perlembagaan ialah beragama Islam. Peruntukan ini walaupun bukanlah menunjukkan hakikat yang sebenar, namun dari sudut yang positifnya dapat menjadi salah satu benteng daripada berleluasanya gejala murtad di kalangan orang Melayu. Justeru itu, kecenderungan orang-orang melayu untuk murtad atau meninggalkan Islam dibimbangi akan menyebabkan identiti Islam akan terhakis dan imej Islam akan dipandang negatif oleh kalangan orang bukan Islam di negara ini dan negara lain.









Langkah-Langkah Membendung Gejala Murtad

Oleh kerana usaha memurtadkan umat ini merupakan perencanaan musuh global dari kalangan Zionist, Imprealist dan sekularis serta puak liberal yang tertipu dengan dakwaan dan ajakan memerangi terrorism maka tindakan membendung murtad mestilah dengan cara menimbulkan kesedaran yang mendalam di kalangan umat Islam tentang perlunya mereka menjaga dan melindungi akidah pegangan agama mereka dengan bersungguh-sungguh untuk mengelakkan daripada termakan dengan kata-kata tipu helah mereka.

Selain itu, kerajaan dan pihak berkuasa agama perlu menggubal dan meluluskan undang-undang yang saksama terhadap perbuatan murtad. Dengan adanya undang-undang maka gejala murtad dapat dibendung serta dapat mencegah penggerunan demi menghalang merebaknya gejala murtad di kalangan orang-orang Islam. Di samping itu, pihak berwajib perlu memainkan peranan dengan mengadakan kempen besar-besaran untuk mengajak umat Islam agar dapat menghayati nilai Islam dalam segenap bidang hidup, dan tidak memisah-misahkan ajaran agama dari mana-mana bidang kehidupan adalah suatu kemestian yang wajar diusahakan oleh seluruh institusi Islam, NGO muslim dan orang ramai.

Seterusnya, seluruh jentera media massa perlu tunduk kepada polisi penyiaran yang telah ditetapkan untuk memantapkan pegangan keimanan rakyat terhadap agama Islam tulen khasnya dan tidak menjurus ke arah melemahkan, melonggarkan dan menyebarkan pemikiran Islam Liberal, progresif, pluralis, inklusif atau hadhari yang menyimpang dari ajaran Islam yang sebenarnya dalam masyarakat. Selain itu, Pendidikan Islam perlu dibebaskan dari campur tangan musuh Islam untuk merobek dan mengubahpinda ajaran Islam yang telah disempurnakan oleh ulama Islam leluhur. Perang global anti terrorisme yang dilancarkan oleh Amerika tidak wajar menjadi sebab untuk ditampilkan Islam versi baru samaada yang berjenamakan Islam progresif, liberal, hadhari dan lain-lain.

Pihak institusi masyarakat madani, NGO Islam dan jabatan agama Islam seluruh negara wajar mengadakan sebuah  sekretariat  khusus untuk membuat kajian dan menjalankan penyelidikan serta memantau gejala murtad di samping meningkatkan usaha-usaha ke arah  mencari penyelesaian yang berkesan terhadap gejala ini secara kolektif di bawah naungan Yang Di Pertuan Agong dengan sokongan dana khusus dari  kerajaan atau sumber wang zakat. Kerajaan dan parti yang menguasai kerajaan pula perlu menerima Islam dalam versi politiknya dengan menerima pakai ajaran Islam yang syumul seperti yang dibawa oleh Muhammad. S.A.W. Suatu skima Musalahah Nasional yang menghimpunkan umat dalam gerakan massa Islam yang padu dengan melibatkan seluruh kumpulan Islam baik politik mahupun NGO perlu diteroka untuk menghadapi perancangan musuh Islam yang bersifat global untuk memerangi amalan Islam murni dan tulin atas dakwaan ianya menifestasi Islam Extrimism dan Islam Politik.


Kesimpulan
Dari ulasan-ulasan di atas jelaslah bahawa murtad mengikut pandangan Islam merupakan satu jenayah yang paling besar dan paling bahaya kerana ia menghina Islam, menghina Allah S.W.T. dan Rasulullah S.A.W. Oleh itu hukum bunuh dengan memancung leher adalah satu hukuman yang setimpal dengan jenayah yang dilakukan. Hukum tersebut juga untuk menakutkan orang lain supaya tidak melakukan jenayah seperti itu.

Selain itu, apabila murtadnya seseorang Islam, beberapa hukum lain dikenakan ke atasnya, seperti hartanya perlu dirampas oleh pemerintah, terpisah hubungan suami isteri, tidak boleh mempusakai harta, mayatnya tidak boleh dimandikan, disembahyang dan ditanam di perkuburan Islam dan lain-lain lagi. Antara pengajaran yang terdapat dari ulasan di atas, sebagai umat Islam kita mestilah mempelajari ilmu agama dengan lebih mendalam serta mendekatkan diri dengan Allah. Selain itu, ibu bapa mestilah sentiasa memantau rutin harian yang dilakukan oleh anak-anak, supaya anak-anak tidak terjerebak dengan gejala murtad. Disamping itu, guru-guru di sekolah mestilah memainkan peranan yang penting iaitu dengan menerangkan tentang gejala murtad serta akibat yang akan dikenakan jika sesorang itu murtad. Akhir sekali, masyarakat juga mestilah memain peranan yang penting, seperti menunjukkan sifat-sifat yang sentiasa mementingkan ilmu keagamaan di dalam diri bagi menjadi mukmin yang sejati.


No comments:

Post a Comment